Univerzitet u Beogradu svojim studentima i zaposlenima nudi više mogućnosti za privremeno akademsko i profesionalno usavršavanje u inostranstvu kroz različite vidove akademske mobilnosti. Napominjemo da se svi programi mobilnosti Univerziteta u Beogradu odnose isključivo na zaposlene i aktivne studente Univerziteta u Beogradu. Studenti i zaposleni drugih univerziteta u Republici Srbiji moraju se obratiti svom matičnom univerzitetu za informacije o prijavi na mobilnost.
najmanje jedan, a najviše dva semestra
tokom jednog nivoa studija
(tokom ovog perioda student ostaje upisan na svoj matični fakultet Univerziteta u Beogradu, gde će, po povratku sa mobilnosti, nastaviti svoje studije, a po uspešnom završetku i dobiti diplomu Univerziteta u Beogradu.
ESPB bodovi stečeni u inostranstvu priznaju se po povratku na Univerzitet u Beogradu
(u skladu sa Pravilnikom o mobilnosti, pravilima konkretnog vida razmene i uz potpunu i urednu dokumentaciju
Zaposlenima u nastavi nude se kraći boravci za nastavne aktivnosti, a postoje i mogućnosti za usavršavanje zaposlenih u administraciji.
Tri najčešća vida mobilnosti za kandidate sa Univerziteta u Beogradu jesu mobilnosti po bilateralnim sporazumima, zatim razmena u okviru CEEPUS programa, i – svakako najpopularniji – Erazmus+ program.
Važno: Svaki kandidat dužan je da se uputi u pravila konkretnog vida ili programa mobilnosti, uslove konkursa, kao i u opšta pravila o mobilnosti oba univerziteta, a u skladu sa svojim statusom. Takođe, svaki dobitnik stipendije dužan je da propisno reguliše svoj status za vreme trajanja mobilnosti, i da, u skladu sa konkretnim vidom mobilnosti, dobije urednu saglasnost matičnog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Ovaj vid saradnje odvija se na osnovu takozvanih inter-institucionalnih sporazuma potpisanih između Univerziteta u Beogradu i partnerskih inostranih univerziteta, a u okviru Erazmus+ programa, ključna akcija 1, sa predefinisanom finansijskom podrškom za učesnike (stipendija za studente, dnevnice za osoblje), kao i fiksnom naknadom za putne troškove za određene kategorije mobilnosti, prema pravilima programa.
Iznosi dnevnica, stipendije i naknade za putne troškove zavise od zemlje u koju se ide na mobilnost. Iznosi i uslovi delimično se razlikuju između KA131 ključne akcije koja obuhvata zemlje članice Evropske unije i još šest programskih zemalja (Srbija, Severna Makedonija, Island, Linhenštajn, Norveška, Turska) i KA171 ključne akcije koja obuhvata sve druge zemlje, prema regionima. Za zemlje iz ključne akcije KA171: informacije će biti uskoro dostupne na ovoj stranici. Molimo, obratite se Sektoru za međunarodnu i međuuniverzitetsku saradnju.
Važno: Sve prijave i evaluacije svih prijava (studenata i osoblja) obavljaju se isključivo preko online platforme za mobilnost Univerziteta u Beogradu. Studenti i osoblje Univerziteta u Beogradu mogu se prijaviti za Erasmus+ stipendiju isključivo tokom trajanja konkursa.
Procedura za prijavu i spisak potrebnih dokumenata za konkretne kategorije mobilnosti u određenoj klljučnoj akciji (KA131 ili KA171), kao i uputstva i obaveze pre, tokom i posle mobilnosti za prihvaćene kandidate dostupni su na Erazmus stranici platforme Mobion.
Svaki fakultet i institut Univerziteta u Beogradu imaju nadležnog koordinatora za Erazmus+ program i međunarodnu saradnju. Spisak ESPB koordinatora za svaku UB članicu možete pogledati na MobiON platformi.
Predstavnici Sektora za međunarodnu saradnju odgovarali su na pitanja studenata u vezi sa mobilnošću kao gosti onlajn formata pod nazivom „Zoom kafica – 45 minuta sa…“ koji je još tokom aprila 2020. godine pokrenuo Centar za razvoj karijere i savetovanje studenata Univerziteta u Beogradu.
Na sledećim linkovima možete pogledati celo gostovanje i čuti odgovore na najčešća pitanja i nedoumice u vezi sa odlaskom na mobilnost:
Program akademske razmene studenata i profesora zemalja Srednje i Istočne Evrope (Central European Exchange Program for University Studies – CEEPUS) , i zasniva se na međunarodnom sporazumu čije su potpisnice Austrija, Albanija, Bugarska, Crna Gora, Češka, Hrvatska, Makedonija, Mađarska, Poljska, Rumunija, Slovačka, Slovenija i Srbija.
Studentska razmena odvija se u okviru univerzitetskih mreža. Svaka mreža fokusira se na određeni broj predmetnih oblasti. Saradnja se realizuje na fakultetima i institututima odabranih univerziteta, učesnika programa, koji su aktivni u istom predmetnom području.
Studentske stipendije uključuju oslobađanje od plaćanja školarine i određenu novčanu naknadu. Iznos novčane naknade zavisi od države u koju student putuje.
Važno: Prijave se isključivo vrše putem zvanične Internet platforme, a pre prijave studenti i profesori treba da se konsultuju s nacionalnom CEEPUS kancelarijom, kao i sa koordinatorima programa na svom UB fakultetu.
Informacije o realizaciji ovog programa u Republici Srbiji mogu se naći na adresi Nacionalne CEEPUS kancelarije ili kontaktiranjem iste.
Kontakt osobe Nacionalne CEEPUS kancelarije:
Danica Šćepanović, Savetnik za međunarodnu saradnju
Sofija Petrović Đemidžić
Koordinator grupe za informisanje i mobilnost
E-adresa: ceepus@tempus.ac.rs
Ovaj vid saradnje obuhvata sporazume između Univerziteta u Beogradu i partnerskih univerziteta u inostranstvu i u zavisnosti od konkretnog dogovora najčešće podrazumeva oslobađanje od školarine na partnerskoj instituciji u inostranstvu, bez pokrivanja drugih troškova.
Ipak, svi kandidati koji se prijavljuju za ovaj vid mobilnosti dužni su da se informišu i upute u konkretne uslove saradnje po konkretnom sporazumu, pre prijave za mobilnost.
Studenti i zaposleni se za mobilnost po bilateralnoj saradnji prijavljuju blagovremeno (najkasnije početkom jednog semestra za idući semestar) u nadležnim službama svog matičnog fakulteta Univerziteta u Beogradu i uz saglasnost ESPB koordinatora svog fakulteta.
Važno: Svaki kandidat dužan je da se o uslovima prijave i mobilnosti po konkretnom ugovoru raspita pre prijave na mobilnost. Informacije o potrebnim dokumentima mogu se dobiti u nadležnim službama matičnog fakulteta Univerziteta u Beogradu, od nadležnog ESPB koordinatora fakulteta ili instituta, ili u Sektoru za međunarodnu i međuuniverzitetsku saradnju Univerziteta u Beogradu.
Spisak važećih međuuniverzitetskih sporazuma možete videti na sajtu Univerziteta u Beogradu.
Ovaj vid mobilnosti označava individualnu mobilnost koja se inicira i realizuje izvan postojećih ugovora o saradnji i programa mobilnosti u kojima učestvuje Univerzitet u Beogradu.
To znači da studenti i zaposleni Univerziteta u Beogradu mogu realizovati mobilnost na univerzitetu u inostranstvu sa kojim Univerzitet u Beogradu nema bilateralni sporazum o saradnji, niti zajedničko učešće na nekom od programa razmene, pod uslovom da za to postoji saglasnost kako matičnog fakulteta Univerziteta u Beogradu, tako i odabranog univerziteta-domaćina u inostranstvu.
Individualna mobilnost (Freemovers) reguliše se Ugovorom o mobilnosti koji potpisuju kandidat za mobilnost, Univerzitet u Beogradu, UB matični fakultet i odabrani univerzitet-domaćin u inostranstvu.
Važno: Ovaj vid mobilnosti ne podrazumeva stipendiju, niti bilo kakav oblik finansijske pomoći. Kandidat je u obavezi da samostalno obezbedi izvor finansiranja za svoj boravak u inostranstvu. U zavisnosti od uslova za realizaciju boravka koje kandidatu ponudi odabrani univerzitet-domaćin, kandidat za studentsku mobilnost može biti oslobođen plaćanja troškova školarine. Isključivo od univerziteta-domaćina zavisi da li će troškovi školarine biti naplaćeni. Dodatno, ovaj vid mobilnosti može uključivati izvesne administrativne naknade na zahtev univerziteta-domaćina.
Pre iniciranja procedure i slanja nominacije i pratećih dokumenata Sektoru za međunarodnu i međuuniverzitetsku saradnju, kandidat ili nadležna služba matičnog fakulteta UB dužni su da provere akademsku ponudu na odabranom univerzitetu u inostranstvu i njenu kompatibilnost sa studijskim prorgamom kandidata na UB i u skladu sa tim sačine Ugovor o učenju (za realizaciju studentske mobilnosti). Ugovor o učenju potpisuju student, matični fakultet Univerziteta u Beogradu i univerzitet-domaćin. Ukoliko je reč o mobilnosti zaposlenih, potrebno je da univerzitet-domaćin u svojoj ponudi imaju sadržaj kompatibilan sa nastavnom i istraživačkom oblašću i aktivnostima kandidata na UB.
Student doktorskih studija na Univerzitetu u Beogradu može izraditi doktorsku disertaciju kroz zajedničko mentorstvo – Cotutelle, pod uslovom da je istovremeno upisan kao student doktorskih studija za sticanje diplome i naučnog naziva doktora nauka na partnerskom univerzitetu.
Uslov za realizaciju međunarodnog zajedničkog mentorstva je Međunarodni sporazum o zajedničkom mentorstvu pri izradi doktorske disertacije, poznatiji pod međunarodno prihvaćenim izrazom – Cotutelle, odnosno, Sporazum o komentorstvu, koji se zaključuje između Univerziteta u Beogradu i partnerskog univerziteta. To je osnovni pravni akt kojim se preciziraju uslovi i postupak sticanja naučnog naziva doktora nauka za svakog pojedinačnog kandidata koji je upisan na doktorske akademske studije na Univerzitetu u Beogradu i na partnerskom univerzitetu.
Da bi se na Univerzitetu u Beogradu pokrenula procedura u vezi sa zaključenjem Sporazuma, student doktorskih studija na Univerzitetu u Beogradu (u daljem tekstu „Student“) prethodno mora da Univerzitetu u Beogradu dostavi potrebnu dokumentaciju za pokretanje procedure zaključenja Sporazuma o komentorstvu.
Kontakt osoba: dr Milena Šikanić
E-adresa: milena.sikanic@rect.bg.ac.rs
Da bi student Univerziteta u Beogradu konkurisao za mobilnost po bilo kom vidu mobilnosti, neophodno je da ga za mobilnost nominuje matični fakultet. Individualne prijave za mobilnost neće biti razmatrane.
Neophodno je da studijski program matičnog fakulteta Univerziteta u Beogradu bude kompatibilan sa studijskim programom stranog univerziteta za koji je student zainteresovan i da student može da pronađe dovoljan broj ispita po semestru ili akademskoj godini koji bi mogli da budu priznati po povratku na Univerzitet u Beogradu. Preporučuje se da se ovo obavlja u dogovoru i uz podršku nadležnih profesora i nadležnog ESPB koordinatora na konkretnom fakultetu Univerziteta u Beogradu.
Preporučeni minimalni broj ESPB/ECTS kredita po semestru je 19.
Neophodno je da student odabrane ispite na stranom univerzitetu unese u tzv. Ugovor o učenju (Learning agreement) koji će pre početka mobilnosti potpisati student, zatim nadležna osoba tj. ESPB koordinator na matičnom UB fakultetu studenta, kao i nadležna osoba na stranom univerzitetu.
Obavezna dokumentacija koju student treba da pripremi:
1)predlog pomenutog ugovora o učenju
2)transkript položenih ispita na engleskom jeziku
3)biografiju na engleskom jeziku sa relevantnim informacijama
4)relevatni podaci iz pasoša
5)eventualna dodatna dokumentacija u skladu sa zahtevima strane institutcije za koju se student prijavljuje (npr. potvrda o znanju jezika i sl.)
U vezi sa sadržajem Ugovora o učenju, kao i sa odgovarajućim obrascem za odabrani vid mobilnosti, neophodno je obratiti se nadležnoj službi i ESPB koordinatoru na svom UB fakultetu.
Napomena: Student je dužan da se pre podnošenja prijave, po bilo kom vidu mobilnosti, detaljno informiše o uslovima i pravilima konkretne saradnje i uputi u eventualnu dodatnu dokumentaciju koju treba da priloži u svojoj prijavi.
POTREBNA DOKUMENTACIJA
1. Original pisma dekana fakulteta Univerziteta u Beogradu na kome se izvodi studijski program na koji je Student upisan.
Pismo dekana treba da bude na memorandumu fakulteta i da sadrži:
*dekanov predlog rektoru Univerziteta u Beogradu da se zaključi Sporazum o komentorstvu sa određenim partnerskim univerzitetom
izjavu da će sve Sporazumom o komentorstvu *nepredviđene troškove koji po ovom Sporazumu nastanu na strani Univerziteta u Beogradu, snositi fakultet;
2. Potvrdu o upisu na doktorske studije na Univerzitetu u Beogradu
Potvrda treba da sadrži:
*naziv studijskog programa,
*informaciju da je Student upisan u tekuću školsku godinu doktorskih studija,
*informaciju o statusu Studenta u tekućoj školskoj godini (status budžetskog, ili samofinansirajućeg studenta)
*godinu u kojoj je Student prvi put upisao prvu godinu doktorskih studija
*broj ostvarenih ESPB bodova na doktorskim studijama do momenta izdavanja potvrde (ukoliko mu tekuća školska godina nije godina prvog upisa na doktorske studije);
3. Odluku Nastavno-naučnog veća fakulteta kojom je imenovan mentor Studentu;
*Napomena: Ukoliko Student nema imenovanog mentora na Univerzitetu u Beogradu, potrebno je da dostavi Izjavu predloženog mentora da prihvata da usmerava Studenta tokom istraživačkog rada i na izradi doktorske disertacije (Izjava mentora);
4. Odluku nadležnog organa Univerziteta kojom je data saglasnost na predlog teme doktorske disertacije.
Napomena: Ukoliko Student nema odobrenu temu doktorske disertacije, potrebno je dostavi Izjavu mentora koja sadrži i radni naslov doktorske disertacije.
5. Potvrdu o upisu na doktorske studije na partnerskom univerzitetu.
Potvrda treba da sadrži:
*naziv studijskog programa i njegovo trajanje
*dokaz da je Student upisan u tekuću školsku godinu
*godinu u kojoj se Student upisao prvi put u prvu godinu doktorskih studija
*radni naslov doktorske disertacije;
6. Kalendar – raspored boravka Studenta na oba partnerska univerziteta, potpisan od strane oba mentora.
7. Ime i kontakt osobe na stranoj instituciji zadužene za zaključivanje Sporazuma; i Svoje kontakt podatke (adresu prebivališta, broj telefona, mejl adresu).
Način dostavljanja dokumentacije Univerzitetu u Beogradu
Student može dostaviti traženu dokumentaciju na dva načina:
1) poštom, na sledeću adresu: Univerzitet u Beogradu Studentski trg 1, 11 000 Beograd
2) lično, Arhivi Univerziteta u Beogradu koja se nalazi na adresi: Univerzitet u Beogradu Studentski trg 1, 11000 Beograd soba broj 1.
NAPOMENA: Predmet Studenta se uzima u rad tek po dostavljanju kompletne dokumentacije. Dokumentacija koja je dostavljena u elektronskoj formi, neće se smatrati urednom i neće se uzeti u rad.